Ακόμα ψάχνονται για τη Διάσκεψη
Ποιο μπορεί να είναι το μήνυμα που στέλνει με την απόφασή του ο κατοχικός ηγέτης, να αλλάξει τις κρατήσεις στο ξενοδοχείο στη Γενεύη γιατί θα συνυπήρχε με την ελληνοκυπριακή αποστολή; Όσες εξηγήσεις και ερμηνείες και να δοθούν για την ενέργεια αυτή, πώς μπορεί να συζητά για την επίτευξη συμφωνίας για «κοινό σπίτι». Γίνεται συζήτηση, υποτίθεται, για να βρεθεί μια κοινή στέγη μετά από συμφωνία, ενώ τώρα στο ίδιο ξενοδοχείο δεν μπορεί να συνυπάρξουν. Στο Μοντ Πελεράν δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά καθώς ήταν φιλοξενούμενος της ελβετικής κυβέρνησης. Είτε του κακοφάνηκε για κάποιο λόγο (π.χ. για την επιστολή Αναστασιάδη στον Γ.Γ. του ΟΗΕ), είτε γιατί η Άγκυρα που πληρώνει τον λογαριασμό του ξενοδοχείου το απαίτησε, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Μπορεί όλα αυτά να είναι σημειολογίες και… αρνητισμός. Κι όμως, αφορά την ουσία.
Πρώτος… διδάξας με τα ξενοδοχεία ήταν ο Ραούφ Ντενκτάς. Το 2000, στη Γενεύη, στον πρώτο γύρο από πολλούς που ακολούθησαν εκείνο τον χρόνο, τα Ηνωμένα Έθνη, διά του Άλβαρο Ντε Σότο, επιχείρησαν να… φέρουν κοντά τις κοινότητες, κάνοντας κράτηση στο ίδιο ξενοδοχείο. Το έμαθε την υστάτη ο Ραούφ Ντενκτάς (το είχε αναδείξει σε πρώτο θέμα τότε ο «Φ»), αντέδρασε έντονα και με συνοπτικές διαδικασίες έκανε άλλες διευθετήσεις για να μείνει αυτός και η αντιπροσωπεία του σε άλλο ξενοδοχείο. Τότε ο Ντενκτάς δεν κρατούσε ούτε τα προσχήματα, στην αποστολή του είχε πάντα έναν Τούρκο συνταγματολόγο, τον Μουμτάλ Σοϊσάλ, ο οποίος διετέλεσε και υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας. Ο Ντενκτάς ήταν ο εκφραστής της προσέγγισης της διαβίωσης πλάι-πλάι και εκείνος που εξέφραζε με μαξιμαλισμούς την προώθηση των τουρκικών σχεδιασμών στην Κύπρο. Η πολιτική αυτή δεν έχει εγκαταλειφθεί, απλά προωθείται με διαφορετική ρητορική, πιο... εκλεπτυσμένα και επικοινωνιακά. Άλλωστε, σε αυτή τη βάση, τη διαχωριστική, διεξάγονται οι συζητήσεις για την επίτευξη συμφωνίας. Όχι τώρα, έκπαλαι. Οι ρυθμίσεις που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, στηρίζονται στον διαχωρισμό των πολιτών με βάση την εθνική καταγωγή και τη γλώσσα. Αυτά συζητούνταν τη δεκαετία του '70, μετά την εισβολή, αυτά συζητούνται και τώρα, με διαφοροποιήσεις που δεν αλλοιώνουν τον διαχωριστικό χαρακτήρα των δύο συνιστώντων κρατιδίων. Ταλαιπωρούν τις έννοιες, τις ταμπέλες και τις διατυπώσεις για να καταλήξουν σε μια συμφωνία μικρής διάρκειας.
Από την εικόνα που εκπέμπεται από τη Γενεύη προκύπτει ευθέως ότι η Συμφωνία του Δείπνου μπάζει από παντού. Συγκαλείται μια Διάσκεψη, αλλά όλα τα θέματα είναι ανοικτά. Από τα διαδικαστικά, που αφορούν και την ουσία, τη συμμετοχή στη Διάσκεψη κ.λπ. Επιβεβαιώνεται πως η Συμφωνία του Δείπνου ήταν του ποδαριού. Ποια διεθνούς χαρακτήρα Διάσκεψη, στην οποία επενδύουν όλοι οι παίκτες, συγκαλείται με τόσα κενά και ασάφειες; Πώς μπορεί να έχει ξεκινήσει η διαδικασία, να έχουν κουβαλήσει στη Γενεύη τόσες διαφωνίες και οι δηλώσεις συμμετοχής να αλλάζουν συνεχώς και αναλόγως της διάθεσης του νεοσουλτάνου της Άγκυρας;
Κώστας Βενιζέλος
πηγή: http://www.philenews.com/el-gr/arthra-apo-f-k-venizelos/103/347363/akoma-psachnontai-gia-ti-diaskepsi?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=facebook&utm_source=socialnetwork